“Colombia, hét risico is dat je wil blijven!”

Colombia, hét risico is dat je wil blijven!

Subtiel verwijzend naar de achterhaalde reputatie van het land, promoot het zich naar mijn mening in het buitenland sinds meer dan 10 jaar terecht met de slogan “Colombia, hét risico is dat je wil blijven!”. Inderdaad, elke buitenlandse bezoeker die ik hier ontmoette was absoluut enthousiast over zijn verblijf in Colombia. Velen onder hen komen tot meermaals terug, anderen beslissen hier zelfs een nieuw leven te willen starten. “Leven als God in Frankrijk” was ongetwijfeld een toepasselijke slogan … tot God Colombia schiep!

Eenvoudigweg gelukkig

Het land heeft, naast een ruim aanbod aan klimaten en natuurlijke biotopen, dan ook heel erg veel te bieden. De zon, waar zovelen in Noord-Europa en andere regio’s naar verlangen, is hier het jaar rond van de partij. Dit heeft zijn onmiddellijke invloed op de locale cultuur. Colombianen zijn doorgaans ontspannen, vriendelijk, behulpzaam en weten perfect hoe je een geslaagd feestje bouwt. Niet verbazend scoort dit land, ondanks de vele maatschappelijke uitdagingen die het heeft, altijd sterk in de wereldindex van landen waar de bevolking het gelukkigst is.

Aantrekkelijk respectvol

Naast vriendelijk is de bevolking ook steeds, zowel verbaal als non-verbaal, uitermate beleefd en respectvol. De “U”-aanspreekvorm wordt nog steeds heel courant gebruikt, zelfs binnen de eigen familie. Mannen worden vaak met “don” aangesproken, vrouwen met “doña”, gevolgd door de voornaam. Professioneel wordt vaak de titel “doctor” of “doctora” gebruikt, eveneens uit louter respect en los van enige studies of specifieke professionele ervaring van de aangesprokene. Dit bevordert de goede communicatie, en maakt de omgang onder mensen gemoedelijker en toegankelijker.

Deze beleefheid en respect hebben evenwel ook een opportunistisch kantje. Waar je in Nederland een duidelijke “nee” als antwoord kan krijgen indien je vraag niet kan ingewilligd worden, is dit in Colombia toch vaak een “ja” of een “let´s see”. Zelfs als men al vermoedt of weet dat het uiteindelijke antwoord “nee” zal zijn. Colombianen zullen immers geen opportuniteit aan zich laten voorbij gaan om, persoonlijk of professioneel, voordeel te halen. Dat is op zich niet verkeerd. Het spoort aan tot felixibiliteit, creativiteit, inzet, engagement en onderhandelingsbereidheid. Als er een positief resultaat kan bestaan dan zal men het vinden, tot tevredenheid van alle betrokken. Dit charmeert vaak bezoekers en zakenmensen uit “ontwikkelde landen”, bij gebrek aan een dergelijke attitude in eigen land.   

Zin naar meer!

Deze positief ingestelde cultuur bij de bevolking, aangevuld door de typische eenvoud waarmee men hier in het leven staat en het belang dat wordt gehecht aan familiale en vriendschapsbanden, zorgt ervoor dat het in Colombia aangenaam leven is. Voor toeristen en zakenmensen betekent het meestal een onvergetelijke ervaring waarbij het contact met de locale bevolking lang blijft nazinderen en zin geeft naar meer.

Na in vorige blogs het land, zijn maatschappij en cultuur kort te hebben geschetst, ga ik in een volgende bijdrage graag in op de locale economie en manier van zakendoen. Voor degenen onder jullie wiens interesse ondertussen is gewekt en misschien wel interesse hebben om zaken te doen in dit land met nog vele opportuniteiten. Tot binnenkort!

Bekijk ook de andere blogs in de serie ”It is Colombia, not Columbia”:

Stay tuned!

Filip Otten

Over de auteur

Filip Otten

Filip Otten woont sinds meer dan 10 jaar in Colombia, waar hij als zelfstandig business developer en manager buitenlandse bedrijven ondersteunt bij het verkennen, ontwikkelen en managen van hun business en potentieel in Colombia en, bij uitbreiding, geheel Latijns-Amerika.

Overige blogs...