Bedrijf verkopen? Dit zijn de beste mogelijkheden

Bedrijfsovername

Deze blog is geschreven door Mark Prenkaj, Consultant van Taurus Corporate Finance.

Denk je eraan om jouw bedrijf (gedeeltelijk) te verkopen? Dan kan dat op drie manieren: door een strategische overname, een overname door private equity of door een combinatie van strategische overname en private equity. We leggen uit wat ze betekenen én wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn.

Optie 1: Strategische overname

Een strategische overname is een klassieke overname waarbij het ene bedrijf het andere volledig overneemt. Je verkoopt hierbij je bedrijf aan een grote(re) partij binnen dezelfde markt. De strategische koper haalt hiermee bijvoorbeeld jullie specifieke expertise binnen, creëert schaalgrootte of boort een nieuw deel van de markt aan. Een strategische overname heeft vaak tot doel om synergievoordelen te realiseren, waardoor jullie samen waardevoller zijn dan apart. 

Wat betekent dit voor jou?

De strategische overname is perfect voor ondernemers die hun bedrijf definitief willen verkopen. Bijvoorbeeld als je met pensioen wil, of iets nieuws wil proberen. Over het algemeen hebben strategische kopers de neiging om hogere prijzen te bieden dan private equity-kopers. Dit komt doordat strategische kopers synergie realiseren door de gekochte onderneming te integreren in hun bestaande activiteiten. Het is wel belangrijk om goed te beoordelen of de bedrijfscultuur van de koper aansluit bij jullie bedrijfscultuur. Zo zorg je ook na je vertrek nog goed voor je medewerkers. 

Optie 2. Verkoop aan private equity

Een verkoop aan private equity werkt anders. Hierbij verkoop je jouw bedrijf gedeeltelijk aan een groep investeerders (de private equity-partij) én blijf je zelf betrokken. Vaak als minderheidsaandeelhouder. Private equity-partijen (als de investeerder) hebben vaak geen specifieke kennis van jouw vakgebied, maar helpen je bij het innoveren, uitbreiden of internationaliseren van je bedrijf. Met als doel: in korte tijd de waarde van het bedrijf te vergroten en na een aantal jaren tegen een hogere waarde te verkopen.  

Wat betekent dit voor jou?

Verkoop aan private equity is ideaal voor ondernemers die graag blijven ondernemen, maar ook een deel van de bedrijfswaarde willen verzilveren. Jij houdt de inhoudelijke leiding, maar krijgt een kapitaalkrachtige partner die je bedrijf helpt ontwikkelen. Private equity-partijen zijn minder geneigd om de ‘hoofdprijs’ te betalen, omdat de onderneming veelal zelfstandig blijft opereren. Wel kan je als medeaandeelhouder op de langere termijn rendement krijgen door de groei die je samen met de private equity-partij realiseert. Private equity-partijen hebben in beginsel als doel de onderneming na een periode van 5 tot 7 jaar tegen een hogere prijs te verkopen. Voor jouw als medeaandeelhouder geeft dit verkoopmoment jou ook rendement. Jij verkoopt jouw aandelenbelang immers ook tegen een hogere multiple.  Belangrijk is wel: ga bij jezelf na of je bereid bent om het meerderheidsbelang af te staan aan anderen. Dat is voor veel ondernemers moeilijk. 

Optie 3. Strategische overname, met private equity

Een derde mogelijkheid is een combinatie van een strategische overname en private equity. Hierbij verkoop je aan een partij, die deels wordt gefinancierd door private equity-investeerders. Uiteindelijk zal het doel nog steeds zijn het bedrijf later met winst verkopen, maar vaak met een langere horizon. 

Wat betekent dit voor jou? 

Simpel gezegd is de situatie bij een strategische overname met private equity voor jou hetzelfde als bij een ‘gewone’ strategische overname: je verkoopt je bedrijf en “stapt zelf van tafel”. Ideaal dus wanneer je met pensioen wil, of economisch onafhankelijk wil worden. Een minder geschikte optie wanneer je nog steeds voor lange termijn betrokken wil blijven bij je bedrijf. 

Welke keuze past bij jou?

Iedere overnamevorm heeft zijn voor- en nadelen. Maar de belangrijkste vraag is: welke deal geeft jou het beste gevoel? Om dat te ontdekken is een goede adviseur van levensbelang. Want een goede adviseur zorgt ervoor dat hij je bijna beter leert kennen dan jij jezelf. Dat hij weet wat je karakter is, in welke levensfase je zit, welke dromen je hebt voor de toekomst van jou en je gezin, wat je medewerkers voor je betekenen en waar je passie voor het ondernemerschap vandaan komt. Tegelijkertijd bewaakt hij de afstand en objectiviteit die nodig is voor een succesvol proces. 

De beste deal 

We zien bij Taurus veel ondernemers de beste deal sluiten voor hun bedrijf. Lang niet altijd met de hoogste bieder, maar altijd met de koper die optimaal past bij hun persoonlijke wensen. Wil jij samen met ons ontdekken wat de beste keuze is voor jouw bedrijf of gewoon eens sparren over jouw toekomstplannen? We staan altijd voor je klaar. 

Mark Prenkaj
Consultant
Taurus Corporate Finance

Logo Taurus

E: info@taurus.nl
T: +31 570 660 890