Podcast

EXPORTVERHALEN

Elke week een nieuwe aflevering van de podcast EXPORTVERHALEN, waarin exporterende ondernemers hun ervaringen delen op het gebied van export. Spannende, leuke, interessante en boeiende verhalen die vol zitten met anekdotes en tips en tricks. De podcast wordt gehost door Evert Jan Schouwstra, managing director van World Trade Center Leeuwarden. Luister de podcast via één van onderstaande buttons of via de embedded player.

AFLEVERINGEN

INTRO

BIO

S1.E11. EEN VROUW DIE INTERNATIONAAL HAAR MANNETJE STAAT

In deze aflevering vertelt Karen Koelma over haar internationale ervaringen. Als blonde vrouw heeft zij al meer dan 40 landen bezocht. Door snel te kunnen leveren heeft zij goede zaken gedaan in Oostenrijk. In Nigeria mocht zij de straat niet zelfstandig oversteken en in Colombia merkte zij hoe veel mensen beschadigd zijn door het geweld van de cocaïne handel. In Parijs heeft zij een carjacking meegemaakt en in de UK na het breken van haar enkel de ziekenhuiswereld van binnen gezien. Toch heeft zij zich als vrouw altijd prettig gevoeld in de internationale wereld van de mannen. Wel is haar advies heel duidelijk. Ieder bedrijf zou een reisprotocol moeten hebben. Luister naar de podcast.

KAREN KOELMA

 

Karen Koelma is recentelijk Export Manager van de firma Latexfalt geworden, leverancier van asfalt en was vele jaren International Sales Manager van de firma Rotapanel, fabrikant van prismatische bewegwijzeringsborden en buitenreclame producten. Daarvoor was zij actief voor de firma Dunlop, producent van vooral rubberen lopende banden voor industriële toepassingen. 

S1.E10. HET BELANG VAN EEN GOEDE ELEVATOR PITCH IN DE USA  

In deze aflevering vertelt Kris Tirry over zijn ervaringen met het verkopen in de USA waarbij de  “Elevator” Pitch ongelofelijk belangrijk is maar ook hoe hij voorkomt dat zijn Chinese leverancier zijn producten namaakt en op de Chinese markt verkoopt.  Zijn strategie is gericht op het verkopen via zijn eigen verkoopkantoren waarvan hij er momenteel 7 heeft. Als Belg in Nederland komt hij met een advies voor export naar België en licht hij zijn ondernemersvisie UNITE toe. 

KRIS TIRRY, CEO MPC INDUSTRIES

 

Kris Tirry is CEO van de firma MPC Industries uit Gorredijk. Zij zijn gespecialiseerd in klemoplossingen. Kris is al bijna 29 jaar aan MPC verbonden met evenzovele internationale exportervaring. Hun export gaat naar meer dan 40 landen waarvan een groot deel komt van hun eigen kantoren in Frankrijk, Hongarije, Polen, Zweden, USA, UK en Nederland.

 

S1.E09. HEILIG WATER ALS RELATIEGESCHENK

In deze aflevering vertelt Wybe Wiekema over de import en export van commodities voor de diervoeding. Hoe hij zich als relatief kleine speler weet te onderscheiden. Beurzen zijn voor hem heel belangrijk om een markt te verkennen en in contact te komen met potentiële afnemers. Door de export is hij in vele landen geweest maar het meest bijzondere was een relatiegeschenk die hij kreeg in het Midden Oosten: 20 liter heilig water. Hoe dat is afgelopen hoort u in deze aflevering.

WYBE WIEKEMA, FINANCE & NEW BUSINESS DIRECTOR WAGENAAR DAIRY

Wybe Wiekema is finance & new Business directeur van de firma Wagenaar Dairy. Wagenaar Dairy koopt in, importeert, verwerkt commodity grondstoffen zoals babymelk en verkoopt en exporteert dit aan de dierverwerkende en voedselverwerkende industrie. Wybe is al 30 jaar internationaal actief en heeft in verschillende bedrijven zijn internationale sporen verdient.

S1.E08. VERKOPEN AAN BUITENLANDSE SUPERMARKTKETENS

In deze aflevering vertelt Ferry Szovan waar je bewust van moet zijn als je producten via buitenlandse supermarktketens wilt afzetten. Ook het omgaan met inkopers. Vooral logistiek is het leveren aan landen in Afrika zoals in Nigeria een grote uitdaging. Veel indruk heeft het door oorlog geteisterde Libanon op hem gemaakt maar ook de cultuurshock in Jemen waarbij een wapen op tafel kwam te liggen bij het eten. Exporteren is er één van lange adem. Volhouden is zijn motto.

FERRY SZOVAN

Ferry Szovan is begin 2020 terug getreden als mede-directeur van de firma Eurochoice. Eurochoice levert een breed pallet van producten waaronder verse en ingevroren producten aan supermarktketens en de foodservice industrie. Zij sourcen, en consolideren producten en versturen dit over de hele wereld. Hiermee ontlasten zij de inkoper. Daarvoor was hij Export manager bij de firma Zwanenberg Food Group waarbij hij het merk Zwan in de markt zette. Ferry heeft meer dan 17 jaar export ervaring.

S1.E07. MET LEVEND MATERIAAL DE GRENS OVER

In deze aflevering vertelt Jan Lok over zijn bijzondere ervaringen met het zakendoen in Rusland. Hij heeft het land minstens 150x bezocht en daar geleerd vertrouwen te wekken van zijn zakenpartners door ook met hen de Banja in te gaan. Maar ook hoe een Chinese Emeritus Hoogleraar wordt  ingezet om hem met de goede mensen aan tafel te krijgen. De basis voor succes in China. 

JAN LOK, MANAGING DIRECTOR BU GLOBAL SALES CRV

Jan Lok is Managing Director BU Global Sales van de firma CRV uit Arnhem. CRV is een coöperatie opgericht in 1874 en houdt zich bezig met rundveeverbetering, zo leveren zij stierensperma van de belangrijkste koeiensoorten. Jan is meer dan 25 jaar actief in de export en heeft 60 landen bezocht.

 

S1.E06. HOE INTERNATIONALE MARKETING SALES VERSTERKT

In deze aflevering geeft Gerard Oldenhof zijn visie op internationale marketing. Maar ook hoe internationale marketing de sales versterkt. Marketing is vooral lange termijn denken waarbij sales op korte termijn moet scoren. Dat levert bij veel bedrijven spanning op. Hoe je beide disciplines op elkaar afstemt en als functionaris bruggen moet bouwen om tot succes te komen wordt in deze aflevering duidelijk.

GERARD OLDENHOF

De afgelopen 8 jaar was Gerard respectievelijk Europees en wereldwijd verantwoordelijk voor Marketing bij twee Amerikaanse bedrijven: Enerpac, producent van hogedruk hydraulische gereedschappen en Valspar (inmiddels onderdeel van het eveneens Amerikaanse Sherwin Williams). Dit laatste bedrijf is producent van coatings voor een brede range aan toepassingen. Hier was Gerard marketing verantwoordelijk voor de Automotive divisie, die autolakken levert aan autoschadebedrijven (voornamelijk via distributeurs).

 

S1.E05. DE COMMERCIËLE HOVENIER

In deze aflevering vertelt Martin Nanninga hoe hij tegelijkertijd twee broodheren kan dienen, hoe Nederland met regelgeving de concurrentie buiten de deur houdt, hoe je een week kapot bent omdat je de grootste order uit je carrière denkt te hebben binnengehaald en hoe bepalend cultuur is bij het zaken doen in landen zoals Pakistan.

MARTIN NANNINGA, COMMERCIEEL DIRECTEUR RUSTHOVEN VERKEERSTECHNIEK

Martin Nanninga is Commercieel Directeur van Rusthoven verkeerstechniek uit Leek en Executive Sales Manager van de firma SPIE uit Wijhe. Rusthoven produceert slagboomkasten en SPIE dynamische vangrailsystemen. Martin heeft rond de 65 landen bezocht.

 

S1.E04. HOE EEN KAMELEON ARGENTINIË VEROVERT

In deze aflevering vertelt Michael over zijn ervaring met het zakendoen in Argentinië, zijn favoriete exportland. Maar ook het opzetten van een netwerk van distributeurs in het buitenland en werken in een niche komen aan bod. En wat maakt het zo lastig om zaken te doen in Saudi Arabië? Je moet een kameleon zijn als exporteur.

MICHAEL RIJPKEMA, INTERNATIONAL SALES MANAGER SYNSPEC BV

Michael Rijpkema is international Sales Manager voor Synspec BV uit Groningen. Synspec is in 1994 opgericht en produceert analyse apparatuur voor het meten van bepaalde fijn stoffen in de lucht. Hij heeft bijna 30 jaar exportervaring.

 

S1.E03. EXPORT IS VAKANTIE VIEREN

In deze aflevering vertelt Gerlof Reijneker over een bijzondere manier hoe zij hun export in Zweden aan het opzetten zijn, maar ook hoe je door attent te zijn zaken kunt doen in Zwitserland. Voor hem is exporteren vakantie vieren, pas wanneer het op werk begint te lijken ben je niet meer geschikt voor deze functie.

GERLOF REIJNEKER, DIRECTEUR STEINFORT

In deze aflevering vertelt Gerlof Reijneker over een bijzondere manier hoe zij hun export in Zweden aan het opzetten zijn, maar ook hoe je door attent te zijn zaken kunt doen in Zwitserland. Voor hem is exporteren vakantie vieren, pas wanneer het op werk begint te lijken ben je niet meer geschikt voor deze functie.

 

S1.E02. EEN DIERENTUIN OP MIJN BORD

In deze aflevering vertelt Leo over zijn ervaring met het zakendoen in China, Japan, Rusland en Scandinavië. Eten is een belangrijke uiting van cultuur. Vooral het eten in China is een openbaring. Van slangenbloed tot hersenen van een aap komt voorbij. Heel bijzonder is ook het contact met Japanners. Vooral georganiseerde handelsmissies hebben Kaaspack verder geholpen.

LEO SMIT, INTERNATIONAL SALES MANAGER KAASPACK

Leo Smit is International Sales Manager van de firma Kaaspack uit Hoogeveen. Kaaspack is een kaasveredelaar en verkoopt hun producten vooral in Europa. Zij richten zich vooral op industriële klanten zoals pizza producenten. Leo heeft meer dan 30 jaar exportervaring.

S1.E01. DE MAGIE VAN DE EXPORT

In deze aflevering vertelt Cees over zijn ervaring met het zakendoen in de USA. Sinds vele jaren is hij manager van de illusionist Hans Klok. Het is een hele uitdaging om met een dergelijk product succesvol te worden in Las Vegas. Daarnaast vertegenwoordigt Cees een tweetal traditionele Duitse producenten van keramiek. Hoe het deze producten vergaat horen wij van hem maar ook hoe de clausule charge back hem heel veel geld heeft gekost.

CEES HOMBURG, CEO CELLA, PROKURIST HERING, CEO MTT INC

Cees Homburg is CEO van de Duitse firma Cella, Prokurist van de firma Hering uit Berlijn en CEO van MTT Inc in Nevada USA. MTT is de management organisatie van Hans Klok in Las Vegas. Cees heeft meer dan 30 jaar ervaring in de export