Spotify voor studieboeken

GRONINGEN – De studieboekenwereld is een traditionele wereld. Al jarenlang krijgen studenten aan het begin van het collegejaar een lijst met boeken die ze dienen aan te schaffen. Sommigen doen dat; velen niet. Vanwege de hoge kosten en omdat veel boeken niet intensief worden gebruikt, draaien kopieerapparaten in studentensteden overuren. Jeff van der Laan pakt met BUKU dit probleem aan.

BUKU is een streamingdienst voor studieboeken”, vertelt Van der Laan (28). „Voor een vast bedrag per maand hebben studenten zonder beperking digitale toegang tot alle studieboeken van aangesloten uitgevers, op al hun apparaten.”

Het abonnementsgeld voor studenten– €22,50 of €25 per maand afhankelijk van het soort abonnement – weegt volgens mede-eigenaar Bertus Jan Epema (50) niet op tegen het totaal bedrag van een papieren boekenpakket. „Gemak is tegenwoordig belangrijk, kijk maar naar fenomenen als de Swap-fiets”, aldus Epema. „Gebruiken is het nieuwe hebben.” Onderwijsinstellingen en hun docenten mogen de dienst kosteloos gebruiken.

Met BUKU – dat dit jaar is opgenomen in de MKB Innovatie Top 100 van de KVK – hebben studenten en docenten niet alleen online en offline toegang tot het gewenste studiemateriaal. „Met onze zoekfunctie kun je bijvoorbeeld in de gehele bibliotheek zoeken op een bepaalde term”, vertelt Van der Laan. „Of aantekeningen maken in de tekst, teksten markeren en boeken beluisteren als je geen zin hebt om te lezen.” Zogeheten verrijkte content zoals video’s, audiofragmenten, interactieve oefenvragen en examentrainingen zijn ook voor iedereen beschikbaar. „Wat dat betreft kunnen we goed inspringen op onderwijstrends zoals gepersonaliseerd of probleemgestuurd onderwijs”, zegt Epema.

Niet alle uitgeverijen staan te springen om zich aan te sluiten bij het platform. „Deze wereld is niet gewend aan verandering”, zegt Van der Laan.

Traditioneel

„Sommige partijen zagen meteen toekomst in BUKU, maar anderen vinden het eng om van hun traditionele bedrijfsvoering af te stappen”, legt Epema uit. „Dat er uiteindelijk met onze methode meer verdiend kan worden door de uitgeverijen, dringt nog lang niet bij al deze partijen door.”

Het abonnementsgeld wordt verdeeld op basis van het leesgedrag van gebruikers. De uitgever van wie de content het langst gebruikt wordt in een maand, krijgt naar rato het grootste deel van het abonnementsgeld.

Betalen

„Dat gaat in eerste instantie misschien om kleine bedragen, maar op lange termijn houdt een uitgever er meer aan over dan aan de aanschaf van traditioneel studiemateriaal”, zegt Epema. „Een van de voordelen van onze methode is dat gebruikers gedurende hun hele studie blijven betalen terwijl je bij de aanschaf van fysieke boeken vaak ziet dat studenten dat het eerste jaar braaf doen maar daarna gaan downloaden of kopiëren van studiegenoten”, vult Van der Laan aan.

Het geloof van de ondernemers in hun product is zo groot dat ze er van overtuigd zijn dat ze ook de twijfelende uitgeverijen uiteindelijk over de streep zullen trekken. „Adele wilde eerst ook niet meedoen aan Spotify maar kwam daarop terug. Op zo’n scenario sturen we aan”, aldus Epema.

Bron: De Telegraaf, 23-7-19
Auteur: Sophie Zimmerman

Geen reacties

Geef een reactie