Leeuwarder watertechnologiebedrijf schittert in documentaire van Netflix

Brave Blue World Water Alliance

Op woensdag 21 oktober gaat op Netflix de documentaire ‘Brave Blue World: Racing To Solve Our Water Crisis’ in première. In de film, die is geregisseerd door de Brit Tim Neeves, wordt nog eens duidelijk gemaakt hoe essentieel voldoende schoon water is voor de toekomst van de aarde. Problemen waar de wereld op dit moment mee worstelt worden onomwonden duidelijk gemaakt, maar ook krijgt de kijker inspirerende oplossingen te zien, waar overal ter wereld aan wordt gewerkt. Behalve wereldsterren als acteur Matt Damon en HipHop-ster Jaden Smith komen ook enkele Nederlanders aan het woord. Een van de partners in deze documentaire is de op de WaterCampus gevestigde Water Alliance en zij ontving de filmploeg ruim een jaar geleden in Leeuwarden.

Op de WaterCampus vertelt Sabine Stuiver van het bedrijf Hydraloop in de film hoe zij een efficiënt waterzuiveringssysteem hebben ontwikkeld waarmee ieder huishouden het eigen water kan recyclen. In de film leggen Leeuwarder inwoners Jan-Willem Schoonen en Linda Kampschreur uit dat ze met dit systeem in hun huis meer dan 30.000 liter water per jaar besparen.

Behalve de innovatie die op WaterCampus Leeuwarden is ontwikkeld krijgt de kijker onder andere te zien hoe ze astronauten van de NASA in de ruimte water recyclen, hoe ze dat aanpakken in een textielfabriek in India, hoe afvalwater met behulp van algen wordt gezuiverd in Spanje en hoe een kindertehuis in Kenia met nauwelijks middelen schoon drinkwater weet te produceren.

“Met deze documentaire wilden we geen apocalyptisch doomscenario laten zien, maar inspiratie bieden”, aldus producer Paul O’Callaghan. “We wilden laten zien dat het de goede kant op gaat en dat de techniek ons wereldwijd kan helpen om duurzaam met water om te gaan.”

Acteur Liam Neeson, die letterlijk zijn stem gaf aan de film, steekt zijn enthousiasme ook niet onder stoelen of banken: “Iedereen moet deze film zien. Hij moet op scholen worden getoond. Kinderen hebben allemaal wel van klimaatverandering gehoord; deze film koppelt dat heel nadrukkelijk aan water, waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben.”

Water Alliance, de organisatie die Nederlandse bedrijven vanaf de WaterCampus Leeuwarden helpt met de soms lange weg van idee naar concrete business, is blij dat de film via Netflix een groot publiek kan bereiken. “We zijn er trots op dat we met Water Alliance partner zijn in deze documentaire en dat ons lid Hydraloop in de film zo nadrukkelijk voor komt”, aldus woordvoerster Agnes Dirksen. “En ook de WaterCampus zélf is nog even in de film te zien. Dat is hartstikke leuk. Maar het meest belangrijk is toch wel dat door de opzet van deze documentaire, met medewerking van veel beroemde namen, vooral een breed publiek bereikt kan worden. En dat is nodig: iedereen in de wereld moet weten dat schoon water schaars is en dat we er heel slim mee om moeten gaan.”

De film ‘Brave Blue World’ is vanaf 21 oktober te zien op Netflix.

www.braveblue.world 

WTC Lid

Water Alliance logo

Water Alliance
www.wateralliance.nl

Laat een reactie achter