Zeker Weten in de Zakelijke Dienstverlening met Data Literacy

Zeker Weten in de Zakelijke Dienstverlening met Data Literacy

Veel zakelijke dienstverleners hebben hun omzet in het afgelopen Coronajaar gelukkig redelijk op pijl weten te houden. Sommige sectoren groeiden sterk, denk bijvoorbeeld aan contactcenters die nog meer inbound telefoontjes van webwinkelklanten moesten afhandelen. In andere sectoren boorden dienstverleners razendsnel nieuwe markten aan, denk aan uitzendbureaus voor horecapersoneel die hun mensen uitleenden aan de glastuinbouw en distributiecentra van webwinkels. Wat echter voor alle zakelijke dienstverleners hetzelfde was, was het thuiswerken. Lees alles over Zakelijke Dienstverlening met Data Literacy.

Ga de onzekerheid te lijf

Het thuiswerken bracht aan het licht hoe vaak we in ons dagelijkse werk even ruggenspraak houden met een collega voordat we een beslissing nemen. Nu dat snelle overleg tussendoor wegvalt, voelen veel medewerkers zich onzekerder. Neem ik wel alle informatie mee in mijn afweging? Overzie ik de consequenties van dit besluit wel goed?

Versnipperde data in complex systeemlandschap

Dat is niet zo vreemd, want de meeste zakelijke dienstverleners hebben een complex systeemlandschap. Om een goede beslissing te nemen, hebben medewerkers vaak data uit meerdere systemen nodig. Vaak kunnen ze zelf niet goed overzien wat de impact is van een bepaalde beslissing. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor een collega verderop in het proces? Wat betekent het voor doorlooptijd van dit proces? Hoe moet ik deze informatie nu interpreteren? En ga zo maar door.

Centraal ontsluiten van data

Het is cruciaal om medewerkers te ondersteunen met de juiste data en met heldere en eenduidige informatie, zodat ze goede beslissingen kunnen nemen. Hierbij is het ontsluiten van een veelheid aan databronnen op één centraal platform met centraal afgestemde definities een belangrijke voorwaarde. Een andere voorwaarde is dat je de inzichten uit data op een heldere manier presenteert, zodat gebruikers snel begrijpen hoe ze de data kunnen inzetten. Want dan wordt data ook echt informatie die medewerkers helpt om betere beslissingen te nemen.

Jouw businessvraag centraal

Uiteindelijk valt of staat het succes van zo’n Zeker Weten-project bij jouw businessprocessen, jouw databronnen, maar vooral jouw medewerkers. Technologie is namelijk al lang het probleem niet meer. Zowel de tooling als de opslagcapaciteit en rekenkracht zijn beschikbaar in de Cloud of in een hybride model. De echte uitdaging is om medewerkers te laten zien hoe data hen kan helpen in hun dagelijkse werk. Data Literacy komt hierbij als eerste om de hoek kijken. Een data geletterde organisatie is de voorloper van de data gedreven organisatie.

Axians biedt diverse praktijkvoorbeelden van projecten bij hun eigen klanten. Lees hier de blog over het nemen van beslissingen op basis van feiten. Meer weten? Neem contact met op via info.bi.nl@axians.com of bel ons op telefoonnummer 088 – 597 55 00.

WTC Partner

Axians
Eduard Berteler, Business Segment Manager Professional & Business Services
www.axians.com

Overige blogs...