Beslissingen nemen op basis van feiten met #ZekerWeten

Beslissingen nemen op basis van feiten

Data is de brandstof voor je organisatie

Ondanks dat Nederlanders loyale medewerkers zijn, werkt maar 30% tien jaar of langer bij een zelfde werkgever. Bedrijven verliezen hierdoor veel kennis met het verloop van medewerkers. Het is dus essentieel om kennis te borgen en om nieuwe bronnen van informatie te vinden. Bedrijven die op dit moment het verschil maken, hebben een data gedreven cultuur omarmt en weten hierdoor op slimme wijze mensen, apparaten (things) en processen met elkaar te verbinden. Of het nu is om bedrijfsvoering te verbeteren (improve), of door middel van data nieuwe producten en diensten ontwikkelt (innovate) die je nog niet voor ogen had. De tijd om de koers van je bedrijf te bepalen op basis van onderbuikgevoel is geweest. Het is tijd voor #ZekerWeten, beslissingen nemen op basis van feiten!

Het roer om

Ik hoor je nu al denken: Moet ik nu in één keer het roer omgooien? We hebben het toch al die jaren goed gedaan? Het antwoord op de eerste vraag is “Nee”, het antwoord op vraag 2 is voluit “JA”! Het roer hoeft niet in één keer om en ja je hebt het al die jaren goed gedaan. Maar één ding is zeker: als je het in de toekomst goed wilt blijven doen en een belangrijke speler wilt blijven, dan zul je data moeten omarmen en ook moeten zien als één van jouw belangrijkste middelen. Data is de brandstof voor jouw organisatie.

Wat data kan betekenen zie je o.a. bij een aantal marktleiders terug die de afgelopen jaren zijn ontstaan. Zo zie je dat het grootste taxibedrijf ter wereld zelf geen taxi’s heeft. Het grootste bedrijf dat accomodaties verzorgt, zelf geen vastgoed bezit. De meest invloedrijke retailer ter wereld heeft zelf geen producten. Waar 10 jaar geleden de meest invloedrijke bedrijven ter wereld bestonden uit de fossiele brandstofbedrijven, banken en automotive, zie je nu dat dit gedomineerd wordt door onder andere Apple, Microsoft, Amazon en Facebook. Het bedrijfsmodel van deze bedrijven is gebaseerd op basis van data.

Sturen op data

Veel bedrijven sturen de organisatie al op cijfers in de vorm van KPI’s. Op basis van de bedrijfsdoelstellingen worden de bijbehorende KPI’s bepaald. Dit noemen we informatie gestuurde organisaties. Een datagedreven organisatie bepaalt op basis van data de richting van de organisatie en vormt op basis hiervan de bedrijfsdoelstellingen. Kort gezegd: een informatie gestuurde organisatie bepaalt de doelstellingen voorafgaand aan het analyseren van data, een data gestuurde organisatie leidt haar bedrijfsdoelstellingen af uit de data.

De hoeveelheid, het belang en het gebruik van data maakt in een rap tempo een transitie door: lange tijd werd er alleen gestuurd op (statische) data vanuit het verleden. Denk bijvoorbeeld aan een afgesloten financiële periode of de productieresultaten van de afgelopen dagen. Inmiddels kunnen door betere technieken, snellere databases en slimmere tooling diepgaande analyses worden uitgevoerd. Deze analyses verklaren juist waarom iets heeft plaatsgevonden. Ze geven je steeds meer inzicht in wanneer iets plaats gaat vinden in de toekomst.

Bedrijven die ook toekomstig competitief willen zijn, zullen de transitie naar een datagedreven organisatie moeten maken. Er zit echter veel verschil in het type en de datavolwassenheid van deze bedrijven. Het belangrijkste aspect, om de beweging te maken naar een datagedreven organisatie, is data. Gelukkig leven we in een tijd waarbij er ruwe data in overvloed is. De afgelopen 2 jaar hebben we evenveel data gegenereerd als de 20 jaar ervoor. Een anders aspect is hoe je de weg gaat vinden in al deze data en hoe ga je dit omzetten naar betrouwbare informatie.

Data omzetten naar informatie

Om succesvol datagedreven te werken en je te baseren op feiten, moet data duidelijk georganiseerd en gestructureerd worden. Dat is dan ook meteen de kunst en uitdaging van het werken met een gigantische hoeveelheid data: het omzetten naar informatie waardoor het inzichten geeft. Dit is vaak een struikelblok voor veel bedrijven. Het ontbreekt hen aan visie, tijd en/of middelen op dit gebied. Ik zie in de praktijk dat 60% van de tijd gaat zitten in het prepareren en gereed maken van de data.

Axians helpt klanten door dit in kleine stappen aan te pakken en niet in één dag de wereld te willen veroveren. De kunst is om je flexibel te organiseren en vooral (klein) te starten: the proof is in the eating. Uiteindelijk levert datagedreven werken een grote bijdrage aan de productiviteit, de efficiency, vernieuwing en de winstgevendheid van je bedrijf. De toekomst van je onderneming lijkt wellicht nu nog onzeker, maar als je beslissingen gaat nemen op basis van data door middel van #ZekerWeten, dan weet ik zeker dat je betere beslissingen gaat nemen!

Axians biedt diverse praktijkvoorbeelden van projecten bij hun eigen klanten. Meer weten? Neem contact met op via info.bi.nl@axians.com of bel ons op telefoonnummer 088 – 597 55 00.

WTC Partner

Axians
Robert van Herksen, Business Unit Manager bij Axians Business Analytics
www.axians.com

Overige blogs...