Terugblik op de BIG DATA bijeenkomst van 11 september

Op maandag 11 september was WTC Leeuwarden samen met de Friese Exportclub te gast bij de NHL in Leeuwarden. De bijeenkomst stond in het teken van Big Data. Wat betekent deze krachtige term nu eigenlijk en hoe kunnen we dit positief gebruiken? In drie uiteenlopende presentaties is dit aan onze leden uitgelegd.

De NHL | Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden heeft sinds vorig jaar de beschikking over zijn eigen supercomputer, de Deep Frisian genaamd. Een supercomputer met een rekenkracht van meer dan honderd pc’s tezamen. Lector Ioannis Katramados van Deep Learning en eigenaar van Cosmonio gaf een uitleg hoe we Big Data kunnen inzetten voor het analyseren van gegevens en opsporen van afwijkingen, welke wij met onze eigen ogen niet meer kunnen waarnemen.

De NHL wil met de Deep Frisian supercomputer een bijdrage kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van Smart Industries in Noord-Nederland.

Wesley Narain van Sterc (WTC lid) gaf vervolgens een presentatie over het “Sterc”model. Hoe verwerk je Big Data? Een van de eerste stappen is om alles te bundelen wat je om je heen hebt. Daarbij moet je jezelf een flink aantal vragen stellen zoals:
– Wat zijn de statistieken?
– Zijn er trends te ontdekken in deze data?
– De richting bepalen
– Wat wil je met deze data bereiken?
– De juiste data op de juiste doelgroep afzetten
– Bepalen van je doel op basis van de verzamelde data
– Bepalen van de ROI (Return of Investment)

Al deze vragen vertaal je vervolgens naar middelen, mix en functionaliteit zowel online als offline.
Sterc begeleidt tal van bedrijven met succes op basis van het Sterc model.

De afsluitende presentatie kwam van internet ondernemer en online business coach Alex van Ginneken (WTC lid). Alex helpt bedrijven online te groeien en is specialist in het op de juiste manier inzetten van online middelen en technieken. Tijdens zijn duidelijke presentatie gaf Alex zeer nuttige tips om Big Data te verzamelen en te gebruiken.

Start wanneer je veel data wilt verzamelen van je bezoekers op je website met het verkrijgen van een voornaam & e-mailadres en bouw vervolgens de data uit door goede email automation icm met mini-enquêtes, tests en vragenlijsten. Zo krijg je een goed beeld van je potentiële klant. Wanneer je bijvoorbeeld ook een mobile-app inzet is het mogelijk om nog veel meer data te verzamelen over de gebruiker en kan er ook waarde volle data worden teruggegeven.

Alex sloot af met ‘eigenlijk zou elk bedrijf een CTO moet hebben’.

Big Data, absoluut niet zo zwaar als het klinkt maar zeker niet onbelangrijk. Die boodschap is onder de aanwezigen goed doorgedrongen.

Hieronder vindt u de presentaties.

Presentatie Ioannis Kamatros NHL

Presentatie Wesley Narain – Sterc

Presentatie Alex van Ginneken

Geen reacties

Geef een reactie